Retningslinjer for optagelse på Haderslev Realskole

1. ”Først til mølle”. Datoen hvor indmeldelsesskemaet og betaling af venteliste-/administrationsgebyret er registreret.
  2. Søskendebørn rykker frem i køen. Der optages på hvert spor: 20 elever i 0.-6.kl. – 22 elever i 7.-9.kl. – 20 elever i 10.kl.
  3. I særlige tilfælde kan der dispenseres fra klassekvotienterne, hvor der tages hensyn til den enkelte klasses elevsammensætning, og hvor klasseteamet og ledelsen er enige herom:
    1. Et tvillingepar står for tur, og der kun er én plads i klassen.
    2. En familie flytter fra udlandet med tre børn, og der kun er plads til de to
    3. Særlige sociale eller pædagogiske grunde taler for det

Alle nye elever og deres forældre indkaldes til en forventningsafstemnings-samtale med én fra ledelsen.

Har man været til samtale og har fået tilbudt en plads, men vælger at takke nej til tilbuddet, så vil man rykke tilbage i køen, og den nye venteliste-dato vil være den dato, hvor man har takket nej.

Vi anbefaler, at I tilføjer vores afsenderadresse (kontoret@haderslevrealskole.dk) til jeres liste over kontakter i jeres e-mailsystem, så giver I vore mails de bedste forudsætninger for at nå frem til jer.

Indmeldelse

Indmeldelse til vores venteliste sker elektronisk via hjemmesiden. Klik her.

Se priserne under Skolepenge og SFO-betaling.

Skolepengene opkræves i 11 rater.

Der ydes søskenderabat. Rabatten er 25 % på 2. barn, 50 % på  3. barn og 75 % på 4. barn.

Optagelse

Vi kontakter jer, når/hvis vi kan tilbyde en plads til dét af forældrene ønskede skoleår, og på det ønskede klassetrin.

Forældrene til elever til 0.kl. og 7.kl. kan forvente at modtage en mail i september/ oktober året før, man ønsker optagelse. På dét tidspunkt vi beder om tilbagemelding på, om man fortsat ønsker at stå på ventelisten. Alle skal melde tilbage inden en given frist, og når ventelisten er ajourført, indkalder vi de første 40 på ventelisten ( 0. klasse ) og de første 48 på ventelisten ( 7. klasse ) , til individuelle samtaler med én fra ledelsen, hvor der afstemmes forventninger til hinanden. Til samtalerne deltager eleven og forældrene. Når/hvis nogen efter samtalen ønsker et andet skoletilbud, så kontakter vi straks den næste på ventelisten. Proceduren strækker sig typisk over 2-3 mdr.

Forældrene til elever til 10.kl. kan forvente at modtage en mail i december året før, man ønsker optagelse. På dét tidspunkt vi beder om en tilbagemelding på, om man fortsat ønsker at stå på ventelisten. Alle skal melde tilbage inden en given frist, og når ventelisten er ajourført, indkalder vi de første på ventelisten til individuelle samtaler med én fra ledelsen, hvor der afstemmes forventninger til hinanden. Når/hvis nogen efter samtalen ønsker et andet skoletilbud, så kontakter vi straks den næste på ventelisten. Antallet af ledige pladser til 10. årgang svinger lidt fra år til år, da det afhænger af, hvor mange af vores nuværende 9.kl. elever, der ønsker at fortsætte i 10.klasse. Proceduren strækker sig typisk over 1-2 mdr.

For de to ovennævnte årgange afholdes der informationsmøder ultimo oktober / primo november – følg med på hjemmesidens “Opslagstavle”.

Udmeldelse

Ved udmeldelse er der en måneds opsigelse pr. den 1. i måneden. Udmeldelse sker ved skriftlig henvendelse til kontoret.